Krwawienia po okresie przekwitania

Krwawienia po okresie przekwitania

Przyczyną krwawień mogą być najczęściej choroby, łącznie z nowotworem narządu rodnego. Rak szyjki i trzonu macicy jest przyczyną 35-50 % przypadków. Innymi przyczynami są: uszkodzenie narządu rodnego, zbyt długie stosowanie estrogenów, polipy, choroba nadciśnieniowa, mięśniaki, owrzodzenia, guzy wytwarzające duże ilości estrogenów. Krwawienie po menopauzie może być bolesne lub też nie sprawiać żadnych dolegliwości.

Nasilenie bólu zależy od stanu szyjki macicy, ilości utraty krwi, obecności guza lub zakażenia. Mogą to być zdarzające się plamienia lub długotrwałe krwawienia utrzymujące się przez wiele dni. Biopsja z wyłyżeczkowaniem jamy macicy umożliwiają uzyskanie tkanki, której badanie pozwala rozpoznać raka, przerost błony śluzowej lub stan zapalny.

Leczenie zależy od przyczyny, a w celu prawidłowej diagnozy pacjentka powinna zostać poddana obserwacji w warunkach szpitalnych. W większości wypadków (65 %) wystarczającym zabiegiem jest wy łyżeczkowanie macicy lub usunięcie polipów. Jeżeli przyczyną jest przerost gruczołowy błony śluzowej macicy może być prowadzone leczenie hormonalne.

W przypadku krwawienia z powodu zanikowego zapalenia błony śluzowej pochwy leczenie polega na cyklicznym podawaniu estrogenów. Rak wymaga radykalnego leczenia chirurgicznego. Każda kobieta po okresie przekwitania co 6-12 miesięcy poddawać się badaniu ginekologicznemu z jednoczesnym badaniem cytologicznym.