Obniżenie narządów miednicy

Jeżeli mięśnie miednicy, które normalnie podtrzymują pęcherz, są osłabione, pęcherz moczowy pukla się przez przednią ścianę pochwy do jej kanału.

Obniżenie narządów miednicy

Powstaje wówczas zachyłek pęcherza moczowego. Osłabienie struktur podtrzymujących cewkę moczową powoduje zmianę kąta cewkowo-pęcherzowego i powstanie tzw. zachyłka cewki moczowej.

Najczęściej są to zmiany współistniejące. Osłabienie mięśni miednicy może również doprowadzić do wpuklenia się dolnej części odbytnicy przez tylną ścianę pochwy do jej światła, przyczyniając się do wystąpienia zachyłka odbytniczego.

Obniżenie narządów miednicy jest spowodowane rozciągnięciem mięśni podtrzymujących pochwę, odbyt i pęcherz moczowy, co najczęściej zdarza się po porodzie. Objawy zwykle rozwijają się po menopauzie, kiedy niedobór estrogenów zmniejsza jędrność tkanek. Osłabione mięśnie mają zwykle kobiety, które urodziły dużo dzieci lub miały ciężkie porody. Osłabienie mięśni miednicy może powodować również wypadanie macicy.

Kobiety, u których doszło do obniżenia narządów miednicy skarżą się na uczucie parcia lub ból w pochwie, na trudności w oddawaniu moczu lub stolca i dyskomfort podczas stosunków. Często występuje też nietrzymanie moczu, bezwiedne popuszczanie przy wysiłku, śmiechu lub kaszlu.

Zachyłek pęcherza sprzyja zakażeniom dróg moczowych, które powodują pieczenie w cewce moczowej lub częste parcie na mocz.

Jeżeli dolegliwości są bardzo nasilone i utrudniają życie dolegliwość tą leczy się chirurgicznie. Zabieg wykonuje się przez pochwę lub po nacięciu powłok brzusznych.